Bol.com na hack alsnog gehouden leverancier te betalen

Digitale ontwikkelingen hebben het leven van de ondernemer in veel opzichten positief verbeterd. Het gemak van e-mailen, internetbankieren en handige bestelsystemen zorgt er immers voor dat er sneller en efficiënter gehandeld kan worden. De digitale wereld brengt echter ook risico’s met zich, zo ondervond Bol.com in de uitspraak van deze week.

Wat was er aan de hand? In 2019 werd de mailbox van een medewerkster van de boekhoudafdeling van leverancier Brabantia gehackt. De hacker verzond vanuit deze mailbox een e-mail aan Bol.com, waarin werd verzocht om betalingen voortaan niet meer te verrichten op het bekende bankrekeningnummer maar op een Spaanse bankrekening. Bol.com gaf hier gehoor aan en maakte ruim € 750.000,00 aan bedragen over op de Spaanse bankrekening.

Nadat Brabantia navraag deed over het uitblijven van betalingen ging bij partijen een lichtje branden en constateerden zij dat zij het slachtoffer waren geworden van oplichting. In deze procedure kwam aan de orde of Bol.com alsnog aan Brabantia diende te betalen. De rechtbank oordeelt van wel. Omdat verzoeken tot wijziging van een rekeningnummer een aantrekkelijke ingang bieden voor oplichters, mocht van Bol.com een bovengemiddelde zorgvuldigheid worden verwacht. Bovendien had het verzoek betrekking op wijziging naar een Spaans rekeningnummer en was het taalgebruik in de e-mail gebrekkig en atypisch. Dit had Bol.com aan het twijfelen moeten brengen. Zij is daarom gehouden het bedrag alsnog aan Brabantia te voldoen.

Wilt u de uitspraak zelf lezen? Dat kan hier.

vrouwe justitia

Auteur

mr. Mart (M.O.) Thijsen

Gepubliceerd op

03-05-2021

Rechtsgebieden

verbintenissenrecht